St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

tisdag 24 september 2013

Gör om gör rätt och himmelsk chokladtårta!

Ja kära vänner, nog är det lätt att glömma! Jag har dock tur som har läsare som faktiskt kan påminna mig när det händer!!! Gör om -gör rätt som man bruka säga!
 Så, här kommer ÄNTLIGEN receptet på denna tårta som är lätt att göra, galet god att äta och snygg att sätta fram på bordet!!

Stheavenstreets himmelska tårta
OBS!! För att göra denna tårta behövs tre bottnar, mao receptet nedan x 3!!! OBS; INTE fyllningen x 3 utan enbart botten!!

2 ägg
2.5 dl socker
110 g smält smör
2 dl mjöl
4 msk kakao
1.5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Fyllning:
1 burk Dulche de leche (kolasås)
3 dl grädde
250 g hallon eller andra bär


Värm ugnen på 160 grader.
Vispa ägg och socker tills det är vitt och fluffigt. Smält smöret och låt det svalna lite.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke och rör om med en gaffel så att de blir blandade ordentligt. Häll i blandningen i äggsmeten och rör om lite. Häll sedan i det smälta smöret och blanda lite till.
Bröa en springform på ca 20-24 cm i diameter.
Häll i smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 25 min. Känn med en sticka, kakan ska vara lite kladdig.

Låt alla bottnarna svalna.
Vispa grädden.

Lägg en botten på ett tårtfat. Bred på ett tjockt lager med dulche de leche (kondenserad mjölk som kokats i 3-4 timmar tills den fått en ganska fast och tjock konsistens) och låt lite av kolasåsen rinna över kanten. Bred på ett lager grädde ovanpå kolasåsen. Toppa med färska hallon.
Lägg på nästa botten och upprepa proceduren.
Lägg på tredje botten och dekorera med tex maränger, sockerblommor, hallon eller andra bär. Det går även att toppa med vackra ätbara blommor.
Pudra toppen med lite florsocker.

Denna tårta är enkel och går att variera på flera sätt som tex:
- smält choklad och ringla över
-bred curd på varje lager, tex lemoncurd
-fyll med marschmallowfluff, mousse, grädde eller annat valfri fyllning. Enbart fantasin sätter gränser!!!
-dekorera med tex godis, bär, maräng, blommor, frukt, grädde- kör så det rycker med andra ord. Gör en egen version av den!

Som sagt; enkel, god och läcker!!!

Bjuder er på lite bilder från dessertbordet då den serverades :)














Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

4 kommentarer:

  1. Hej undrar om tårtbottnarna går att frysa , tänkte göra två till lördagen men har lite ont om tid mvh Tanja

    SvaraRadera
  2. Kan man lägga ihop dagen innan eller precis innan servering. ?

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)