St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 7 september 2013

Passion!



Ja kära vänner. NU börjar äntligen den rena PASSIONEN infinna sig igen. Efter ett år utav många sorger och bekymmer när passionen och lusten var nästintill försvunnen, så har jag ÄNTLIGEN börjat hitta tillbaka. Och det känns så makalöst skönt. 
Ni vet den där känslan av värme och glädje som sprider sig genom kroppen när man kommer på en ny rolig idé och när fantasin fullkomligt sprudlar av lycka. 
SÅ känner jag just nu.
MASSOR av idéer.
MÄNGDER av inspiration.
Och LYCKA.
Lycka över att kunna skapa.
Lycka över att det börjar vända.
Lycka över att kunna le.
Lycka över att få vakna och känna lust till att slänga ihop något gott som också är en fröjd att se på. 
För för mig är det viktigt med PASSION. Det är den som driver oss framåt. Som får oss att söka ny kunskap och vilja göra mer, se mer, lära oss mer. Som får oss att njuta. Som får oss lyckliga.
Och jag är LYCKLIG när jag får SKAPA.

Och idag har jag skapat. 






En ljuvlig Pavlova med hemmagjord limecurd och lemoncurd, grädde samt färsk frukt. DET är en liten bit av HIMLEN!!


Minipavlova

Marängbottnar:
3 äggvitor
2 dl strösocker

Vispa äggvitorna till ett skum. Häll i lite socker i taget och vispa på hög hastighet tills du har en vit och smidig maräng.
Spritsa ut två marängbottnar på en plåt och grädda dem sedan på nedersta valsen i ugnen på 100 grader i 1 1/2 timme.
Ta ut dem och låt dem svalna.

Limecurd
1 vaniljstång
1 dl pressad lime 
3 äggulor
1 ägg
2 dl strösocker
100 g smör, rumstempererat
2 tsk limeskal

Skär ett snitt i vaniljstången och skrapa ut alla frön. Blanda limesaften med äggulor, ägg, socker och vaniljfrön i en kastrull.
Sjud curden under konstant vispning. Vispa kraftigt tills krämen tjocknar ca 5-7 ,minuter.
Skär smöret i mindre bitar och vispa ner det i omgångar i curden. Sila sedan curden genom en finmaskig sil. Låt svalna i kylen. Rör ner limeskalet.

Lemoncurd
3 citroner
1.5 dl strösocker
50 g smör
1 msk maizena
2 ägg
2 äggulor


Tvätta citronerna och torka dem. Koka upp citronsaft från två av citronerna samt rivet skal från alla tre, ihop med strösocker och smör. Sila sedan vätskan.
Blanda ut maizena med saften från den tredje citronen och rör ner detta i vätskan.
Vispa samman de två äggen och de två äggulorna och rör ner dem i vätskan. Ställ tillbaka på spisen och sjud tills citronkrämen tjocknar.
Häll över curden i en ren glasburk och låt den svalna.


Så här gör du tårtan:
Bre ett lager med lemoncurd på den ena marängbotten. Klicka på grädde och ev frukt och bär som du vill ha mellan. Jag använde både hallon, björnbär och passionsfrukt.
Lägg på den andra marängbotten ovanpå den första. Bre ett lager med limecurd ovanpå. Klicka ut grädde ovanpå limecurden. Lägg på de frukt och bär du vill ha.
Pudra lite florsocker över och pynta gärna tårtan med en vacker blomma!
Jag använde hallon, björnbär, physalis, nectarine, persika, plommon samt passionsfrukt.

Björnbären har jag plockat själv och plommonen kommer från vår trädgård. För visst ska man använda det man har?!







Detta är en underbar tårta som innehåller både sött och syrligt. Seg och smaskig maräng tillsammans med härliga färska bär. Kan det bli bättre?!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)