St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 17 november 2013

Det doftar ljuvligt av saffran!!! Recept på saffransmacarons med apelsinsmörkräm!


Ja kära vänner, nu är det lite mer än en månad kvar till jul och det är dags att börja tänka på alla godsaker vi ska baka tills dess. Och dessa macarons ni nu ska få receptet på är FULLKOMLIGT LJUVLIGA!! Så testa att göra dem. Det funkar så klart med saffran i även om ni gör macarons utan sockerlag.

SaffransMacarons

120g äggvitor, uppdelat på 2x60
35g socker
150g finmald mandel (rivs i mandelkvarn)
150g florsocker
1 paket saffran

Sockerlag:
150g socker + 50g vatten

Blanda finmalen mandel och florsocker i en matberedare.
Dela upp 120g äggvita i två skålar, 60g i varje skål (sats 1&2).
Vispa 60g äggvita (sats 1) till ett mjukt skum och tillsätt sedan socker lite i taget och långsamt (medans du vispar) tills det blir en tjock maräng.
Under tiden koka upp vatten och socker till en sockerlag i en kastrull, tills sockerlagen mäter 118 grader. Mät med en godistermometer eller köttermometer. Håll koll på termometern när du gör detta för det går fort upp till 118 grader!

När sockerlagen har nått 118 grader så tillsätt den till den vispade äggvitan (sats 1) i en tunn stråle under tiden du vispar på låg hastighet och fortsätt sedan att vispa på medel- hög hastighet tills det svalnat helt och blivit en blank maräng (ca 10-15 minuter).

Blanda de återstående 60g äggvita (sats 2 som inte ska vispas alls!) med mandel/florsockerblandningen till en smet och vänd sedan FÖRSIKTIGT ner smeten i marängen. Rör inte om för mycket för då förstör du marängen! Häll i saffranet.
Använd en slickepott till detta moment. Om du vill färga smeten så kan du hälla i lite färg. Tänk på att allt du har i smeten som tex färg och essenser kan påverka marängen, så var försiktig med hur mycket du häller i. Jag tyckte det var bättre att hälla i essensen i fyllningen istället och det funkade alldeles utmärkt. Ska du färga smeten så kan jag rekommendera Squires Kitchens pastafärg.

Ok, nu har du blandat ihop hela smeten. Den ska inte vara för rinnig för då kommer den rinna ur tyllen när du ska spritsa. Fyll sedan en spritspåse försedd med en enkel rund tyll med blandningen och spritsa ut macarons i önskad storlek. Tänk på att de flyter ut lite på plåten. Om det bildas små toppar på macaronsen när du spritsat ut dem så slå plåten i bordet så brukar de försvinna.
Låt macaronsen vila på plåten i minst30 minuter innan du gräddar dem i 160 grader i ca 10-20 minuter (antal minuter beror helt på hur din egen ugn fungerar!!!).

Kontrollera om de är klara efter 10 minuter första gången. Kontrollera om macaronsen är färdiga genom att ta tag i toppen av en macaron och försöka lyfta den lite lätt från pappret. Den ska släppa lätt ifrån bakplåtspappret. Om de inte släpper så förlänger du tiden med två minuter i taget. Tänk på att varje ugn tar sin egen lilla tid på sig att baka klart så se till att hålla koll på vad som händer därinne (annars kan det lätt gå fel och det vill man INTE när man har lagt ner tid och möda på att få det bra).

Apelsinsmörkräm
150 g rumstempererat smör
150 g florsocker
1/2 msk mjölk
apelsinessens, några droppar utefter smak och tycke
ELLER apelsinsaft
OBS: om du använder apelsinsaft så behöver du ta lite mer så att det får smak, då får du också öka upp mängden florsocker så att fyllningen inte blir för lös!

Blanda smöret, florsockret och mjölken. Vispa tills det bli en kräm. Häll i några droppar essens eller apelsinsaft. Rör tills det är blandat. Fyll en sprits med fyllningen och spritsa på macaronsen. 

Njut av dessa macarons tillsammans med en god kopp glögg!!!





PS; du har väl inte missat att Stheavenstreet finns på Facebook? Där kan du ta del av härliga bilder, inspiration, tävlingar och mycket annat. Sidan hittar du HÄR!



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

  1. Vilka fina macarons, och fina bilder! Jag älskar allt med saffran, så även om jag inte är så förtjust i apelsin hade jag absolut gillat dessa ;)

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)