St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 23 november 2013

Hur man gör en enkel och vackert dekorerad jultårta!



Ja kära vänner, nu tänkte jag lära er något som kan vara användbart framåt jul när det vankas härlig jultårta! Visst är det trevligt att ställa fram något fint på bordet som alla kan sitta och beundra för att sedan hugga in på? 
Och visst vore det väl trevligt om det gick ganska snabbt att göra den där tårtan också? Att inte behöva sitta med dekorationer i tid och evighet?
Vilken tur att jag gjort en liten manual för en sådan då!!
Dekorationerna för denna tårtan, dvs att göra dem samt att dekorera tårtan tog dryga timmen. Då klädde jag den också!

Tårtan har jag gjort som ett litet projekt i ett samarbete med fantastiska:


Det är hos dem du finner allt som tårtan är gjort med!! Både marsipan, utstickare, klubbpinnar, ätbara pärlor samt sidenband!
Hos dem hittar du MASSOR av roligt material för både bakning, scrappbooking, målning och dekoration, textil- och läderslöjd samt mycket mycket mer! Gå in och se dig omkring och jag lovar du kommer hitta mängder av saker att klicka hem!! 
Och du kommer definitivt bli pysselsugen av deras fina inspirationssida där du finner mängder med tips på vad för roliga saker du kan skapa själv.




För att göra tårtan har jag använt mig av Slöjddetaljers goda marsipan som finns i massor utav färger. I detta fallet är det färgerna vit, ljusblå och grön som använts.
Jag har även använt mig av deras utstickare för att göra både granarna och snöflingorna.
I nedre kanten av tårtan har jag fäst ett sidenband som lätt går att ta av när tårtan ska skäras upp. Längst sidenbandets övre kant har jag fäst ätbara pärlor. Dem kan du fästa genom att dutta på lite vatten på själva marsipanen. Det gör du med hjälp av en pensel. Fäst sedan pärlorna med hjälp av en pincett.
Granarna är fästa på tårtan med hjälp av klubbpinnar och de står superstadigt!
Vill man så kan man alltså ta av pinnarna och äta marsipanen, som granarna är gjorda av, som en klubba. Vill man så kan man ha choklad mellan granarna eller varför inte doppa toppen av granen i vit choklad så ser den snötäckt ut! 

Detta är de två utstickarna som jag använt för denna tårta:



Granarna gör du så här:
Stick ut två granar, det ska vara en framsida och en baksida.

Så här.

Vänd på ena granen så att den har den omönstrade delen uppåt. Lägg sedan klubbpinnen på den omönstrade delen och lägg sedan på den andra delen.

Så där ja, då har du en färdig gran. Låt den vara som den är eller pynta den.

Vill du ha pärlor i de små fördjupningarna så penslar du lite vatten först och fäster sedan pärlorna. Med hjälp av vatten så sitter de kvar i granen.


Tada, klar!!!



Det vita täcket på tårtan gör du på följande sätt:

Kavla först ut en bit marsipan. Den ska vara lagom tunn men ej för tunn för då får du ej upp hela mönstret.
För att mäta ut hur stort det vita täcket ska vara så använder du helt enkelt bottenplattan till formen som du bakat tårtan i.

Använd ett skärverktyg eller en plastkniv för att skära ut mönstret. Det behöver du ingen mall till utan det görs på frihand.

Tycker du det är svårt att lyfta upp denna bit så använder du helt enkelt mattan du kavlat ut marsipanen på, till hjälp. Lyft upp matta och lägg den över tårtan efter att du måttat ut så att den är centrerad.
Sedan är det bara till att släta ut "piggarna" neråt och mot marsipanen under (i detta fallet den ljusblå).
Har du en smoother (ett verktyg som man plattar ner marsipan och sugarpaste med) så tar du hjälp av den för att släta ut täcket. Har du inte en sådan så kan du ta något slätt köksverktyg och dra försiktigt med så att marsipanen blir slät på tårtan. 



Stjärnorna gör du så här:
Kavla ut en bit marsipan och stick ut stjärnorna med snöflingeutstickare. Ta en liten plastkniv och peta försiktigt upp dem från underlaget. Fäst dem sedan på granarna och tårtan. Det behövs inget vatten för att fästa dem, de fäster bra som det är.



Oavsett om du är nybörjare eller hållit på ett tag så är detta en tårta som är lätt att göra. Och det behöver inte vara perfekt på något sätt- det är ju en tårta som ska ätas. Gör den personlig och lägg till eller dra ifrån dekorationer om du vill det. Detta är ju bara ett litet förslag på vad man kan göra och manualen kan förhoppningsvis inspirera någon till att dekorera tårtan på detta enkla sätt.

Vill du ha sakerna jag använt?
Marsipanen hittar du HÄR.
Granutstickaren hittar du HÄR.
Snöflingeutstickaren hittar du HÄR.
Klubbpinnarna hittar du HÄR.

Vill du ha chansen att vinna några av utstickarna så ska du helt enkelt hålla koll här på bloggen då det kommer en tävling inom kort i samarbete med:





Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

3 kommentarer:

  1. Vad är det för fyllning och tårtbottnar i den?
    Blev lite nyfiken hur du får den så hög och fin.. :-)
    Mvh Lisa

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)