St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 7 december 2013

Att göra ett konstverk är en konst!


Ja kära vänner, det är verkligen inte ofta man får chansen att göra ett konstverk. Och då menar jag inte att måla ett. Utan att försöka få en tårta att likna ett konstverk. Bokstavligen. 
Denna tårtan är gjord med utgångspunkt från ett riktigt konstverk. Då jag tyvärr är tämligen dålig på detta ämne så kan jag inte (skäms på mig!) säga vem som gjort ursprungsverket men jag kan säga att den var sjukt svår att kopiera. För att med marsipan återskapa vinklar och mönster från ett papper är då banne mig inget som är lätt. Men det var absolut en rolig utmaning och det gällde till att tänka efter. Fast jag tänkte inte efter tillräckligt vilket jag villigt kan erkänna för den är inte till punkt och pricka lik men ibland får man helt enkelt inse att man inte kan lyckas till 100 %. 
Jag är dock relativt nöjd ändå och tycker jag lärt mig något nytt vilket är roligt. Jag har lärt mig att det kan vara en klar fördel om man ritar av mönstret INNAN (vilket jag inte gjorde, skäms på mig igen). Det kan också vara en fördel om man MÄTER figurerna innan (vilket jag inte gjorde, skäms på mig för tredje gången). Men men, man kan inte vara en fena på allt. 
Ibland får man faktiskt vara nöjd med nära nog.



Tårtan är gjord på vaniljbottnar. Den är fylld med citronmousse och hallon/björnbärsmousse och spacklad med vaniljsmörkräm. Tårtan samt dekorationer är gjorda med marsipan. Den är målad med ätbara färger.








Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)