St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

onsdag 18 december 2013

Får det lov att vara en julgran?








Ja kära vänner, nu har jag varit i farten igen med både pyntande och lite experimenterande! Jag fick en liten idé som egentligen är sprungen ur en annan idé som någon tipsade mig om igår. Vad den ursprungliga idén var kommer ni få reda på framöver så klart. Låter det krångligt? Eh, jag skyller på att jag är en förvirrad småbarnsmamma!!

 Idag fick det dock bli en lite snabbare variant men ändock så smarrig. Man kan säga att det är en liten blandning av pavlova möter marängsvisch....i brist på bättre beskrivning.
Detta är en liten julgranspavlova....eller julgransmarängsvisch- välj det namn ni själv tycker passar bäst.
Det är marängbottnar med grädde, dulce de leche, clementiner, polkagrisar och en klick hemmagjord nutella emellan lagren. Jag har dock dolt allt det gottiga inuti varje lager då jag ville att granen skulle bli vit och fin.
Längst uppe på toppen är det sockerflarnen många av er redan har sett. Tyckte att de passade ypperligt här och det var egentligen de jag utgick ifrån när jag gjorde granen.
Snöflingorna är gjorda med sugarpaste och jag har sedan pyntat dem med ätbart glitter. De går så klart även att göra med marsipan om man hellre vill ha det.



Receptet till detta kan egentligen inte vara enklare:

En gran räcker till ca 4 personer
Marängbottnar:
3 äggvitor
2 dl strösocker

Vispa äggvitorna till ett skum. Häll i lite socker i taget och vispa på hög hastighet tills du har en vit och smidig maräng.
Spritsa ut 8-10 marängbottnar på en plåt. Bottnarna ska spritsas så att de blir mindre och mindre. Min bottenplatta är ca 10 cm i diameter.
 Grädda dem sedan på nedersta valsen i ugnen på 100 grader i 1 1/2 timme.
Ta ut dem och låt dem svalna.

Fyllning:
grädde
clementin
dulche de leche
krossade polkagrisar
hemmagjord nutella (recept finner du HÄR)

Anledningen till att jag inte skriver ut exakta mått här är för att man tar utefter behag så att säga. Vill man ha mycket så tar man mycket. Tänk dock på att lagren ska kunna staplas och har man FÖR mycket fyllning så kommer granen börja luta eller så väller fyllningen över kanten. Maräng går heller inte att trycka ihop hur mycket som helst för då spricker den och det är ju mindre kul.
Börja med att lägga bottenplattan på ett tårtfat. Lägg därefter på den fyllning du vill ha och lägg sedan på nästa lager maräng. Fortsätt så till granen är byggd, därefter kan du dekorera den som du vill. Jag har använt små krossade polkagrisar och satt dem så de kan likna julgranskulor. Snöflingorna har jag fäst med lite glasyr. Ett tips är att låta dem stelna först!

Sockerflarnen kan vara lite svåra att fästa längst upp. Jag tog en liten bit marsipan och stack ner dem i och sedan dolde jag den med grädde. Funkar alldeles utmärkt. Tänk dock på att granen inte kan stå för länge- då kommer den att börja luta eller så börjar marängen att smälta. Så montera ihop den så nära förtäring som möjligt.

Självklart kan du ta annat och fylla den med- det är ju det som är det roliga att man faktiskt kan variera denna lilla söta gran.
Och nog kommer den glädja gästerna kring bordet med sitt annorlunda utseende?!

Exempel på annan fyllning:
-lemoncurd/ limecurd
-nonstop
-hallon, passionsfrukt, banan, blåbär, lingon, apelsin
-fikon, dadlar
-nötter
-chokladsås
-vaniljsås
-marschmallows
-mousse
-sylt

Du har säkert fler roliga förslag så bara kör på!

Sockerflarnen som är längst upp på granen hittar du recept på HÄR.






Jag kan lova att den var galet god, jag smäckte precis i mig en STOR bit!!!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)