St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

onsdag 4 december 2013

Hur man gör "sockerflarn"!



Ja kära vänner, då har jag testat och trixat lite igen. För de av er som sett Dessertmästarna så känner ni säkert igen dessa små häftiga "sockerflarn". Ja, jag får kalla dem så för jag har inte en aning om vad de heter egentligen! Men jag har sett dem flertalet gånger pryda allsköns bakverk och så klart blev jag nyfiken på hur man gör dem. Så råkade jag snubbla över receptet till dem, tror att det var Ann Hansson som har sidan "Flickorna i köket", som tipsade om hur man gjorde. Och självklart ville jag testa detta!
Så sagt och gjort, det fick bli ett försök.

Receptet är följande:

Sockerflarn

2,5 msk vatten
2,5 msk glykos
0,5 dl strösocker
Koka upp vatten, glykos och socker i en tjockbottnad gryta. Koka till en seg lag, ca 3 min. Prova gärna med en sockertermometer, temperaturen bör vara 155–170°.
 Och här är det viktigt att HÅLLA KOLL! För det går fort upp i temperatur och det bränns lätt. Vi snackar sekunden (min första omgång blev gul- mao bränd, man lär sig av sina misstag!!!). 
Jag hällde ut all sockerlag på ett bakplåtspapper och drog därefter skeden, tyckte att det var enklast.
Gör mönster av sockerlagen med en sked på ett bakplåtspapper. Detta gör du genom att dra skeden och således dra ut sockerlagen på pappret. 
OBS: Här måste du var snabb för det blir snabbt svårt att dra skeden då det stelnar fort!!

När sockret stelnat och svalnat så kan du bryta det försiktigt i bitar. Det räcker med att knacka lite lätt så blir det vackra skärvor. Var lite försiktig dock, det kan bli små flisor som är sylvassa. Inte skönt att få en sådan i fingret!







Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

2 kommentarer:

  1. Så häftigt! Jag har glykossirap hemma - undra om det skulle funka med det? :)

    SvaraRadera
  2. Glykos- var köper man det? Jag har tyvärr inte hittat i mataffärer.

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)