St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

fredag 20 december 2013

Hur man gör tvåfärgade macarons och en väldans massa tips!!


Ja kära vänner, som många av er vet så är jag galen i macarons och lika galen i att göra dem. De är både otroligt goda och, i mitt tycke, roliga att göra. 
Jag har många gånger fått små ryck och experimenterat med dessa små godingar, både vad gäller färg och form så därför tänkte jag dela med mig av några små roliga tips om vad man kan göra med den.

Macaronsen på bilden ovan är tvåfärgade vilket inte är så svårt att göra. Spara helt enkelt en liten del av smeten och färga den i en annan färg. Spritsa först ut macaronsen med själva grundfärgen. 
Sedan spritsar du en liten prick i mitten av dem. Använd en tyll som har ett mindre hål så blir det enklare. Tänk på att de flyter ut så du inte spritsar för mycket. Du kan också pröva att göra tex en spiral eller små prickar över hela kakan.
Låt dem vila som vanligt och sen in i ugnen. Ett enkelt och roligt sätt att göra dem lite häftigare.

Så ser de ut innan de åkt in i ugnen.


Det funkar även utmärkt att spritsa mönster på dem. Varför inte göra dem äggformade till påsk och spritsa dem som målade påskägg?

Eller varför inte spritsa olika storlekar på macaronsen och stapla dem ovanpå varandra som en liten våningstårta. Pynta dem med ätbara pärlor och någon vacker dekoration. Då passar de utmärkt till exempelvis gåva till gästerna vid ett bröllop eller kanske som en trevlig och annorlunda gå-bort-present.
Du kan så klart ha smörkräm mellan varje lager.

Vill du ha effekten av små bubblor på macaronsen så stänker du helt enkelt lite karamellfärg på dem innan de ska in i ugnen.

Starka färger gör sig ofta vackert på macarons. I detta fall har jag använt en pulverfärg som ger en härlig och intensiv färg. Pulverfärgerna finns att köpa på tex Strössel & Annat.

Ringla lite choklad över dem så blir de ännu godare! 

Det går så klart även att doppa dem i choklad.

Eller varför inte göra en enkel dekoration av tex marsipan eller sugarpaste. Nu i juletider så passar det ju utmärkt med en liten snöflinga.

Ätbara silverblad och guldblad gör sig också vackert på de små godbitarna. Då får de en lyxig och läcker känsla över sig.

Du kan även mixa färgerna på dem så att de blir vackert trefärgade. Det kommer helt klart lysa upp vilket fikabord som helst.

Det går också att göra små hamburgare av dem. Roligt till barnkalaset! Som själva hamburgaren kan du spritsa en klick med nutella. Osten kan du göra av marsipan och salladen kan göras av tex färgad cocos.

Det går även att måla på macaronsen med färger. I detta fall har jag använt en metallicfärg vilket blir väldigt snyggt. På toppen är det en blomma av sugarpaste.

Eller varför inte dekorera tårtan med dem? Blir oerhört gott och utgör i sig självt en vacker dekoration!

Det finns också sprayfärger man kan använda till att ge dem en vacker guld eller silverglans med. Då är det dessutom enkelt att färga många på samma gång.

Du kan också skriva på dem med ätbart bläck. Det finns speciella pennor för just sådant. Även dem kan du hitta på tex Strössel & Annat.

Och så går det så klart att göra små söta figurer av dem! 
Macarons går verkligen att förändra på många sätt och jag har sett rena konstverk som folk har skapat med dem. Det är bara fantasin som sätter gränser!

Hoppas ni fann dessa små tips och idéer trevliga!



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)