St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 8 december 2013

Knäckebröd i en annorlunda skepnad!


Ja kära vänner, nu har det varit både kakor, tårtor och cupcakes på bloggen. Nu blir det dock lite annat gott men fortfarande på tema jul. Knäckebröd är ju en sådan sak man för det mesta har på julbordet. Det är dock kanske inte lika vanligt att ha knäckebröd med smak av pepparkakskryddor! Men jag kan lova er att detta blir väldans gott! Inte minst med den oerhört goda färskosten ni hittar recept på längre ner i inlägget.
Och varför inte göra pepparkakorna lite roligare genom att stansa ut dem med pepparkaksmåtten? Då kan de få allsköns roliga och fina former och de pyntar julbordet lite extra! 



Julknäckebröd

Knäckebröd är världens enklaste bröd att baka. Degen är snäll: hinner du inte jäsa den alls, så går den att kavla ändå. Skulle den jäsa för länge, knuffa bara ner den och börja baka. Och orkar du inte baka ut all deg spara resten i kylen till nästa dag. Dubblera gärna satsen om du vill baka mer bröd. Vill man, så är det gott att kavla in lite pepparkakskryddor i degen. Servera med smör och lagrad ost, eller gör en egen färskost. Till 8-10 brödkakor eller 20-30 figurer.


Du behöver:
25 g jäst
2 dl vatten, 37°
1 msk rapsolja
½ tsk salt
3 dl grovt rågmjöl
1 dl vetekli
2 dl vetemjöl
lite mjöl till utbakning
ev. 1/2 påse pepparkakskryddor


Lös upp jästen i vattnet. Rör ner olja, salt, rågmjöl och kli. Knåda in det mesta av vetemjölet. Knåda till en slät deg, cirka 5 minuter med maskin, det dubbla för hand. Täck över och låt jäsa en kvart.
Värm under tiden ugnen till 250°. Ställ in två plåtar i ugnen.
Dela degen i golfbollsstora bitar. Kavla ut dem direkt på bakplåtspapper, kavla så tunt som mjöligt. Vill du, så doftar du över pepparkakskryddor och använder pepparkaksformar till att stansa ut fina små knäckebröd. För över pappret på en het plåt.
Grädda i 4-5 minuter. Passa noga så at de inte bränns. Låt svalna på galler. Ställ in plåten igen och fortsätt kavla tills degen är slut. Förvara knäckebröden i en tät burk.


Färskost
Ett enkelt recept på en god färskost. Variera den efter vad du har för kryddor och öter hemma.

Du behöver:
½ l naturell yoghurt, gärna turkisk eller annan tjock yoghurt
1 vitlöksklyfta, finhackad
2 msk hackade örter, t ex persilja, basilika eller timjan
lite malen chilipeppar
salt, peppar

Låt yoghurten rinna av i ett kaffefilter (vasslan kan du spara till att baka med).
Blanda med övriga ingredienser. Smaka av med kryddorna. Färskosten blir godast om den får dra en stund i kylen.

Text och recept: Annica Triberg








PS; du vet väl att Stheavenstreet finns även på Facebook? Där hittar du härliga bilder, inspiration, tävlingar och annat kul. Sidan hittar du HÄR!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)