St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

torsdag 5 december 2013

Len lingonparfait, en smak av julen!



Ja kära vänner, här har ni en riktigt god dessert som passar perfekt efter en mastig julmiddag. En len och in konsistens och en behaglig smak av vanilj och lingon. Jag är vanligtvis inget fan av lingon men har på senare tid upptäckt att de kan göra sig riktigt bra till vissa bakverk och i vissa desserter. 
I denna dessert kombineras smaken av bären tillsammans med pepparkakskrosset. Jag har även valt att strö lite krossade polkagrisar över vilket faktiskt gjorde sig riktigt bra i det hela.
Sockerflarnet är så klart ätbart och visst blir det en väldigt vacker dekoration som får kröna toppen av parfaiten.

Lingonparfait
6 portioner

1 dl strösocker
1 vaniljstång
3 äggulor
3 dl vispgrädde
1 dl rårörda lingon

Garnering
6 krossade pepparkakor
lingon
polkagriskross
sockerflarn

Gör så här:
Vispa socker, vaniljfrön och äggulor till en fluffig smet.
Vispa grädden, men inte för hårt.
Vänd ner de rårörda lingonen och grädden i smeten.
Häll smeten i en form, ca 1 liter, eller i portionsformar, ca 1 dl. 
(Jag använde en silikonform för minimuffins och hällde en del av smeten i de små formarna. När de stått i frysen är de lätta att trycka ut och då får du små söta miniportioner.)
Ställ formen/formarna i frysen i minst fyra timmar. Stjälp sedan upp pairfaten på en tallrik. Servera med några lingon och pepparkakskross på toppen. Du kan även dekorera med krossade polkagrisar och ett vackert sockerflarn. Hur du gör dem kan du läsa HÄR













PS; ni har väl inte missat tävlingen på bloggen där ni kan vinna ett set med fina utstickare samt ett paket smaskig marsipan från Slöjd-detaljer?
Dessa fina utstickare kan du vinna. Tårtorna du ser nedan är gjorda med några av dem.


Tävlingen hittar du HÄR, den pågår enbart en vecka så in och tävla!!



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)