St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

tisdag 3 december 2013

Total njutning!!!

Ja kära vänner, här tycker jag nog bilderna talar för sig själva så titta och njut!


Saffranskolapaj med italiensk maräng
ca 8 st

Mördegsbotten:
100 g socker
200 g smör, rumstempererat
300 g vetemjöl
ca 5 dl torkade ärtor (håller kanterna på plats i pajformarna)

Kolafyllning:
150 g smör
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 dl vispgrädde
2 pkt saffran

Maräng:
100 g socker
75 g vatten
55 g äggvita

Pajbotten:
Rör ihop socker och smör. Tillsätt mjölet och blanda ihop alltsamman tills det blir en deg. Plasta in och låt degen vila i kylen i 1 timme (för bästa resultat vid kavling; låt den vila över natten i kylen).
Sätt ugnen på 185 grader. Kavla ut degen, smörj 8 pajformar (7-8 cm i diameter) och klä dem med degen. Skär till kanten med en kniv så att kanten på formen blir rak och fin.
Nagga botten med en gaffel. Fyll ärtor i formarna och grädda skalen i ca 10-12 minuter. Ta ut formarna och låt dem svalna helt. Ta bort ärtorna.

Kolafyllning:
Skär smöret i bitar. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt sedan socker, sirap, grädde och saffran. Koka försiktigt upp till 120 grader, rör då och då så det ej bränner i botten.
Häll upp kolan i pajskalen och låt svalna.

Maräng:
Koka upp socker och vatten till 121 grader. När sockerlagen nått 110 grader börjar du vispa upp äggvitan.
Häll sockerlagen i en tunn stråle över äggvitan under vispning så att allt blandats och blivit en tjock maräng. Vispa tills marängen svalnat helt.
Fyll en sprits med rund tyll, ca 10-14 mm. Spritsa marängen i toppar på pajerna.
Bränn av med gasolbrännare.

Vill du ej ha maräng som topping så kan du strö över lite flingsalt. Eller varför inte dekorera med vackra polkagrisar?

PS; vill du ha vanlig kolapaj så utesluter du såklart bara saffranet. Du kan också tillsätta lite kakao så får du en smarrig chokladkolapaj! Du kan även smaksätta kolan med tex lakritspulver eller vanilj. Enbart fantasin sätter gränser!


















PS; ni har väl inte missat den nya tävlingen på bloggen där ni kan vinna ett set med fina utstickare samt ett paket smaskig marsipan från Slöjd-detaljer?
Dessa fina utstickare kan du vinna. Tårtorna du ser nedan är gjorda med några av dem.


Tävlingen hittar du HÄR, den pågår enbart en vecka så in och tävla!!



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)