St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 11 januari 2014

Dekadent romantisk blomtårta!

Ja kära vänner, idag har det blivit en lite dekadent och romantisk tårta med vackra blommor som slingrar sig ner för tårtans kant. Vackra spröda sockerkulor mjukar upp utseendet och tårtan är täckt med len chokladfrosting. Tårtan består av chokladbotten och för att bryta av sötman från frostingen så har jag valt att fylla den med hallonmousse och citronmousse.





Tårtbotten görs efter receptet LIKA DELAR. Jag har använt en 20 cm form och gjort en chokladbotten som jag sedan delat i tre delar och fyllt med mousse.


Tårtbotten Lika delar

Jag har använt fem ägg till min chokladbotten. Detta för att få en riktigt hög och fin botten!! Måtten nedan är det man brukar utgå från.

Till en form på 18 cm i diameter behövs 2 stora ägg


Till en form på 20 cm i diameter behövs 3 stora ägg

Till en form på 24 cm i diameter behövs 4-5 stora ägg


Till en form på 26 cm i diameter behövs 5-6 stora ägg


Med lika delar menas precis som det låter. Man mäter upp lika delar av ägg, socker och mjöl och använder sig inte av några dl, msk eller tsk. Man utgår alltså ifrån äggen. 
(Vill man ha en hög tårta kan man ta fler ägg!)

Knäck äggen i ett glas. Tag fram två lika stora glas och häll i socker i det ena, till samma nivå som äggen är.
Gör likadant med mjölet i det tredje glaset. 
Om man vill kan man byta ut en 1/3 av mjölet mot potatismjöl, potatismjöl gör att tårtbotten blir mer luftig.
Vill du ha chokladbotten byter du istället ut 1/3 mot kakao.

Sedan blandar man i bakpulver i mjölet, då behövs så här mycket:

2-3 ägg behöver 1 tsk bakpulver
4-5 ägg behöver 1,5 tsk bakpulver
6 ägg behöver 2 tsk bakpulver

Nu är det dags att blanda allt!
Börja med att sätta ugnen på 175 grader.
Blanda sedan ägg och socker i en bunke och vispa med elvisp tills det blir mycket pösigt. Det ska bli vitt och fluffigt liksom och det tar ett tag, kanske 5-10 minuter.
Blanda sedan ner mjölblandningen, då ska det ej vispas utan vändas ner försiktigt tills allt blandas.

Häll smeten i en smord och bröad form och grädda på nedersta steget i ugn.
Här kommer tider beroende på hur många ägg du har.

2 ägg- grädda ca 20 minuter
3-4 ägg- grädda ca 25-30 minuter
5-6 ägg- grädda ca 35-40

Tiderna kan variera beroende på vilken ugn man har.
Öppna dock inte ugnsluckan de första 20 minuterna, då kan botten sjunka ihop!
Jag gräddade min i ca 45 minuter.
Känn i mitten på formen med en sticka, stickan ska vara torr.
Tag ut och låt svalna i formen.

(Det går att frysa tårtbotten vilket är bra. Då kan man med andra ord göra botten i förtid vilket är bra och underlättar proceduren om man får oväntade gäster!)


Chokladfrosting


150 g mörk choklad (70%)
200 g rumstempererat smör
3 dl florsocker
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
3 msk stark kaffe

Smält chokladen över vattenbad. När den är smält ställer du den åt sidan och låter den svalna till rumstemperatur.
Vispa smöret ljust och krämigt. Tillsätt florsocker och kakao lite i taget tills blandningen är jämn.
Blanda i den smälta chokladen och vaniljpulvret.
Tillsätt kaffet, en matsked i taget, och vispa i ett par minuter tills frostingen är slät och glansig.
Bred på frostingen på tårtan med hjälp av en spatel. 


Hallonmousse

250 g hallon, frysta
3 dl grädde
2 tsk vaniljsocker
3 gelatinblad
ev. 2-3 msk socker (om du vill ha en sötare mousse)

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten.
Koka upp hallonen tillsammans med en skvätt vatten. Låt dem koka tills de blir mos. 
Ta av dem från värmen.
Lyft upp gelatinbladen lägg dem i hallonmoset. Rör om tills de har smälts och blandats i moset.
Vispa grädden.
När hallonmoset svalnat helt så vänder du ner det i grädden och blandar ordentligt. 
Ställ i kylskåp i ca 3-4 timmar.

Citronmousse
Saft av 3 citroner
150 g strösocker
2 1/2 dl vatten
3 gelatinblad
3 dl vispgrädde

Koka upp citronsaft med socker o vatten tills sockret har löst sig. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten, krama efter 5 min ur bladen o vispa ner dem i den varma citronlagen. Ställ ner kastrullen i iskallt vatten o vispa med jämna mellanrum tills citronblandningen är helt kall. Vispa grädde o vänd ner i citronblandningen. 
Låt stå i kylen ca 3-4 timmar.


Montera tårtan:
Bred citronmousse på den nedersta tårtbotten. Vill du så kan du ta ett tunt lager med lemoncurd och bre på botten innan du lägger på moussen.
Lägg på mittenlagret av tårtbotten. 
Bred på ett lager hallonsylt.
Lägg på hallonmoussen och därefter den översta delen av tårtbotten.
Spackla chokladfrostingen runt och ovanpå tårtan tills du har ett jämnt lager över hela tårtan. Det gör inget om inte frostingen är superjämn kring tårtan. Ibland är det "det slarviga" som är det vackra!
Dekorera tårtan med blommor i sugarpaste samt ätbara sockerpärlor.

Vill du veta hur man gör blommorna till denna tårtan så klickar du HÄR.





Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

  1. Perfekt hjälp och vilka inspirerande foton,,tack!!! Mvh Gudrun

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)