St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 19 januari 2014

Hur man använder Rice Crispies Treats!


Svampen gjord av RKT. Formad och tillskuren, täckt med sugarpaste.


Pansarvagn gjord av RKT. Täckt med sugarpaste.

Ja kära vänner, jag har fått många frågor om hur man gör stora figurer och vad man använder till det. Så här kommer nu en liten förklaring hur man gör och med vad!

Rice Krispies treats;
 i kortform kallat RKT, är både ätbart samt funkar utmärkt till att modellera med. Det är en massa som görs genom att blanda flingorna Rice Krispies som är puffat ris (finns i de flesta välsorterade matbutiker, tex Ica och Coop) och smälta marschmallows.
Bilder tagna från google, bildsök Rice Krispies

Du kan enkelt forma massan till figurer och den är lätt att skära igenom. Detta gör massan perfekt till tårtdekorationer som är i större storlek som tex torn, båtar, murar, bilar. Att göra en stor figur av sugarpaste eller marsipan blir både tungt och dyrt. Använd därför istället RKT för dessa moment.
Vid modelltillverkning görs själva basen av modellen i RKT och sedan täcker man den med sugarpaste eller marsipan. 
Då RKT inte väger speciellt mycket lämpar det sig även ur den aspekten, som bas för större dekoration. 
RKT kan också ätas som både som kakor eller som godis. Du kan också testa att smaksätta rct med choklad, nötter eller torkade bär.

Sängens madrass är gjord av RKT. Den är dock ej tillskuren då jag tyckte att det inte gjorde något om den var lite bucklig.

Pippis båt är gjord av RKT. Formad och tillskuren. Masterna är gjorda av sugrör och seglen av papper.

Rice Krispie Treats
Recept hittat hos underbara bloggen Bakglädje som är väl värd ett besök!

3 msk smör
300 g marshmallows
1,5 liter rice krispies
(smaksättning: 1 dl hackad choklad, hackade jordnötter eller torkad frukt)

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull på låg värme. Häll i marshmallows och smält dem under omrörning, se till att blandningen inte bränns i botten på kastrullen. När allt är smält tas kastrullen från plattan och rice krispies hälls i (och eventuell smaksättning). Blanda ordentligt. Ta ur smeten och lägg i en smörad form. Blöt händerna med vatten och tryck sedan ut massan i formen. Låt kallna och skär sedan i önskad storlek. Förvara i tätslutande burk i 2-3 dagar. 

Kan tillägga att det går bra att höfta ihop massan också. Jag brukar smälta marschmallowsen i lite smör och sedan ha i flingorna lite i taget. Använder man för mycket flingor kommer massan inte kunna formas och det syns ganska snabbt om det är för lite eller för mycket.
 Ett bra sätt att lära sig hur mycket det blir och hur mycket det behövs till olika dekorationer (ni vet det där med "trial and error").

Hur man modellerar tårtdekorationer med RKT:
Forma gärna massan medans den fortfarande är varm (det funkar dock om den är torr också, du kan pensla med lite vatten så blir den snabbt klibbig igen). 
Blöt händerna och tryck till önskad form. Om den ska täckas med sugarpaste eller marsipan så görs det med fördel medans massan fortfarande är klibbig.
Jag brukar forma massan medan den är varm, sedan låter jag den torka och därefter skär jag till den. Ska RKTn användas till modeller med raka kanter och slät underlag så bör den skäras till. Den blir annars "knögglig" vilket kommer synas genom spn eller marsipanen. Ibland kan dock "knögglerna" gör intrycket på modellen mer levande, så det är lite en smakfråga.

Tänk på: Om dekorationen ska förtäras så bör den göras högst tre dagar i förväg. Kan man däremot tänka sig att inte äta dekorationen så går den att göra långt i förväg. Det är en klar fördel då det kan ta sin tid att tillverka dekorationer. Förvara den då i lufttät burk i skafferiet.

Lycka till med modellerandet!!

Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)