St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

tisdag 14 januari 2014

Jordnötssmörcupcakes med chokladfrosting och Salted Caramel Sauce!



Ja kära vänner, ibland måste man ju använda upp resterna på en del godsaker man fått över. För det är ju väldigt onödigt att slänga sådant som är gott och kan ge vardagen lite av en guldkant.
Jag hade kvar frosting från chokladtårtan jag gjorde för någon dag sedan och när jag gick igenom skafferiet så hittade jag även jordnötssmör. Så varför inte göra något gott av dessa två guldkorn?
Och så fanns det en liten skvätt grädde så den beslöt jag mig för att göra kolasås på.
Det fick helt enkelt bli jordnötssmörscupcakes med chokladfrosting och en underbart god Salted Caramel Sauce!
Nyttigt? Eh.....nej inte mycket.
Men gott? OOOOOO ja!!!



Jordnötssmörcupcakes med chokladfrosting och Salted Caramel Sauce

Cupcakes

225 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
4 ägg
1 vaniljstång eller 2 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
3½ dl vetemjöl
250 g jordnötssmör


Chokladfrosting
150 g mörk choklad (70%)

200 g rumstempererat smör
3 dl florsocker
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker


2 msk stark kaffe


Salted Caramel Sause
Recept hittat hos Louise´s spis

110 g strösocker (ca 1,2 dl)
30 ml vatten (2 msk)
30 g smör (2 msk)
90 ml vispgrädde
1 tsk maldon salt (eller annat flingsalt)


Cupcakes- Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör och socker pösigt.
Tillsätt innankråmet i vaniljstången (alt. vaniljsockret) samt ett ägg i taget under vispning.
Rör ner jordnötssmöret.
Rör ner vetemjöl och bakpulver och rör till en jämn smet.
Klicka ut smeten i 20 muffinsformar.
Fyll formarna till ca 2/3-delar.
Grädda kakorna i ugnen i ca 20 minuter, eller tills de inte längre är kladdiga i mitten.
Låt svalna.

Chokladfrosting

Smält chokladen över vattenbad. När den är smält ställer du den åt sidan och låter den svalna till rumstemperatur.

Vispa smöret ljust och krämigt. Tillsätt florsocker och kakao lite i taget tills blandningen är jämn.
Blanda i den smälta chokladen och vaniljpulvret.


Tillsätt kaffet, en matsked i taget, och vispa i ett par minuter tills frostingen är slät och glansig.

Salted Caramel Sauce
Blanda vatten och strösocker i en tjockbottnad kastrull. Sätt kastrullen på spisen på låg värme. Rör med en träslev tills allt socker är upplöst. Om det fastnar socker kristaller på kanten av kastrullen, pensla ned dem med hjälp av en blöt brödpensel.

När allt socker är upplöst, öka värmen på platten och sluta rör! Från nu får man inte röra i sockerlagen eftersom det då kan bildas sockerkristaller. Och det vill vi inte ha! Koka sockret tills det blir mörkt bärnstens färgat. Ta av från värmen och tillsätt smöret så snart sockret fått rätt färg. Låt smöret smälta ner (det går snabbt) och tillsätt grädden. Se upp för kolan kommer att bubbla upp nu!

Rör såsen slät och tillsätt sedan saltet.

Häll upp på en ren burk och förvara i kylen. Värm såsen lite innan den ska användas igen eftersom den sätter sig i kylen.

När allt är klart så tar du en stor klick med chokladfrosting på din cupcake (klicka på den eller spritsa) och sedan häller du på den goda kolasåsen. Ta ordentligt och låt det rinna ner över toppingen!
Mmmmmmmmm!!!








Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)