St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

måndag 13 januari 2014

Steg-för-steg; Teletubbies!







Börja med att färga in sugarpasten i fem färger; lila, gul, grön, röd samt färgen till teletubbisarnas ansikten. Till ansiktsfärgen har jag använt Wiltons "Ivory".
Du behöver också en liten bit vit sp som ska vara rutan på teletubbisens mage. Den ska sedan målas i silverfärg.
Du behöver även en liten bit svart sp (extremt liten) som ska vara till ögonen.
Mät ut så du har en boll i lika stor storlek av varje färg till teletubbisarna. Plasta in de bollar av sugarpaste som du ej använder. Detta så de ej torkar in.

Detta kan vara bra att ha! 

Längst till vänster; Verktyg som är spetsigt i ena änden och runt i det andra, Kniv, Bone tool, Scallop,  Balltool. Det finns många användningsområden för varje verktyg och man får använda lite fantasi när man ska modellera. Du kan säkert finna mängder av olika saker att ha dem till!

Dela upp bollen i tre delar. Den största delen ska vara kroppen. Mittendelen ska vara huvudet och den minsta bollen ska vara armar, öron och delen på huvudet (alltså själva huvuddekorationen).


Delen som ska vara kroppen formar du till en avlång bit där den översta delen ska vara lite "bullig" (den kommer utgöra själva magen och där är de ju lite tjockare). Den nedre delen ska vara benen och därmed lite plattare och mindre. Jag använder en balltool för att jämna ut och trycka ner den delen.
Se bild ovan.

Den vänstra bilden visar hur formen ser ut efter jag använt balltoolen. 
Ta verktyget som ser ut som en lite kniv och dela den nedre delen så att du får två ben.

Forma till benen så att de får en lite rundare form. Jämna till dem om det behövs.
Jag använder ett verktyg som är rundat nertill för att få ett mellanrum mellan benen.

Nu börjar benen ta form. Nu ska fötterna göras. Använd tummen och pekfingret för att nypa till ett par fötter. Se bild ovan.

Använd knivverktyget för att trycka till ovanför foten på figuren. På den högra bilden ser du hur figuren börjar ta form.

Rulla ut den minsta biten sp, till en lång avsmal bit. Av denna ska du skära till två armar.

Mät ut hur långa du vill ha armarna. Forma till dem som rundlar i ena änden och skär därefter ut en bit som ska vara tummen.

Pensla en bit vatten på armarnas ändar.

Fäst dem på kroppen som på bilden ovan.

Rulla två mindre bollar av sugarpasten från den minsta biten. Dessa ska vara öron.

Forma till dem som på bilden ovan. Pensla lite vatten på baksidan av dem och tryck dem sedan mot den delen som är huvudet. Här använder jag ett bone tool.

Här ser du grundstommen på Teletubbisarna. Kropparna är klara och huvuden samt öron.
Huvudena kan du låta vila i en palettskål så länge. På det viset mister de inte sin form utan håller sig runda och fina.


Kavla ut den vita superpasten. Av den ska du skära rutor som sedan ska fästas på varje Teletubbies mage.

Skär biten i jämnstora bitar och pensla lite vatten bakpå varje ruta. Fäst sedan en ruta på varje figur.

Rutorna fäst på magarna.

Nu går vi över till ansiktena.
Kavla ut den biten sp som ska utgöra figurernas ansikten. Stansa sedan ut rundlar i lämplig storlek.

Fäst ansiktena genom att pensla lite vatten på baksidan av dem. Tryck dem försiktigt mot huvudena.

Rulla åtta små bollar av spn. Dessa ska vara på öronens insida. Se bild nedan.

Lägg en boll i figurens öra. Du kan fästa den med lite vatten så sitter den kvar.

Använd en mindre bone tool för att trycka ut biten och jämna till den så den täcker örat.

Nu är öronen färdiga.

Måla rutorna i en silverfärg.

Gör små näsor till figurerna och fäst dem med lite vatten. Använd den mindre balltoolen för att göra ögonhålor.

Tryck i en bit vit sp i varje öga och använd den mindre balltoolen till att släta ut dem.
Gör en liten mun på figurerna genom att trycka scallopverktyget inåt (verktyget som ser ut som ett U i änden). Ta sedan ett spetsigt verktyg och forma till den som på bilden ovan.

Rulla små bollar av svart sp och fäst dem med lite vatten i figurens ögon som på bilden ovan.

Nu är ansiktet färdigt.
Vill du ha lite mer liv i ögonen på dem så kan du doppa en tandpetare i vit färg och sedan dutta en liten prick i varje svart del. Den färdiga figuren kan du se på bilden nedan.

OBS:Eftersom mina figurer skulle ligga ner så behövde jag ej fästa ihop dem utan enbart lägga dem ner i gräset. Figuren som står upp är sammansatt med en klubbpinne som går genom kroppen och halva huvudet. 
Ska du göra figurer som står upp på tårtan så rekommenderar jag att de ej ligger ner och torkar då de kommer bli platta baktill.
Staga istället upp dem mot något så att de ej mister formen.

Jag klantade till det och glömde fota själva antennerna. De gör du dock genom att forma till en bit sp i den form varje antenn har. Fäst antennen på en liten bit rå spagetti och stick sedan ner den i huvudet på figuren.
Formen på antennerna ser du på bilden längre upp.


Hoppas denna steg-för-steg hjälpt dig och att det går bra med dina Teletubbies!
Lycka till!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

  1. Har fått supermånga användbara tips från dig till alla barntårtor som har gjorts här hemma.
    Tack!

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)