St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 16 februari 2014

Steg-för-steg Blombladstårta!


Ja kära vänner, här ska ni få ett litet tips på hur man på ett mycket enkelt sätt och med få verktyg kan göra en vacker tårta. Det behövs inte mer än så här för att charma gästerna eller vad säger ni?!
En enda färg är det som behövs och något att sticka ut bladen med. Och så lite tålamod så klart men det kan ni nog uppbåda!
Då kör vi:



Detta behöver du:
-Wiltons färgpasta "Rosa"
-rund stans
-kavel
-silikonmatta att kavla på (funkar så klart med annat också som tex bakplåtspapper)
-plastkniv (används till att lyfta upp bladen från silikonmattan, du kan så klart använda annat lämpligt verktyg också).
-Sugarpaste/marsipan i fem nyanser av rosa
-Vit sugarpaste/marsipan

Jag har använt mig av denna sockerpastan som jag också testat för första gången:
Silver Spoon från Cakecraft!
En smidig och len sp som är oerhört lätt att kavla ut. Den är också mycket lätt att knåda och färga in då den är mjuk och följsam i konsistensen.
Den är enkel att täcka en tårta med men den är för mjuk för att göra figurer av. Men om man tillsätter lite 
 Tylose så blir den mer elastiskt, torkar snabbare och blir hårdare när du ska göra dekorationer som blommor eller figurer.
Till 500 g sugapaste krävs två teskedar tylose. Knåda in pulvret ordentligt och låt sedan massan vila i två timmar inslaget i plastfolie. Om din sp blir för torr och vill spricka tillsätter du väldigt lite fett, mjukt margarin eller kokosfett. 

Sockerpastan och färgen kommer från Slöjddetaljer och inlägget är i samarbete med dem!
Sockerpasta hittar du HÄR och färgen hittar du HÄR.

Hos dem hittar du MASSOR av roligt material för både bakning, scrappbooking, målning och dekoration, textil- och läderslöjd samt mycket mycket mer! Gå in och se dig omkring och jag lovar du kommer hitta mängder av saker att klicka hem!! 
Och du kommer definitivt bli pysselsugen av deras fina inspirationssida där du finner mängder med tips på vad för roliga saker du kan skapa själv.


Börja med att klä tårtan med sugarpaste/marsipan. Detta är dock ej nödvändigt då du kan fästa blombladen direkt på smörkrämen. Jag har täckt tårtan då det är en sk dummy- alltså en frigolittårta.
Vill du veta hur man spacklar en tårta med smörkräm och täcker den med sp/marsipan så hittar du det HÄR

Färga sp/marsipan i fem olika nyanser, du utgår från den vita spn/marsipanen. Ta bara liiiiiite av färgen då den är koncentrerad. Använd en tandpetare som du doppar i färgen och sedan stryker av på materialet. Använd en ny till nästa färg osv.
Jag har använt mig av Wiltons pastafärg vilken jag tycker är mycket bra. Den ger starka och klara färger och den är dryg så den räcker länge! Du kan så klart göra tårtan i vilken färg du vill och Wiltons färgpasta finns i en mängd olika färger.

Kavla ut en bit sugarpaste/marsipan och stansa sedan ut bladen. Du börjar med den mörkaste nyansen.
Jag sticker aldrig ut alla färgerna på en gång utan tar en färg i taget. Detta då de andra bladen riskerar att torka och bli fula när du sedan ska fästa dem på tårtan.

Lyft bort det överflödiga materialet.

Fäst ett blad i taget så att bladen överlappar varandra. Fortsätt hela vägen runt tårtan.

Börja med nästa färg och upprepa proceduren. 
Nedan följer bilder på hur det ser ut hela vägen fram till färdig tårta.


Tredje nyansen.


Fjärde nyansen.


Jag använder fjärde nyansen i två lager!
Lagren på toppen av tårtan lägst precis som på första delen; i cirklar.


Femte nyansen.

Sista lagret,  som också är mitten av tårtan, är helt vita blad.
Så där; nu är du färdig med tårtan! Vill du ha något extra så räcker det med en enkel ros eller dylikt.
Vill du lära dig att göra rosor så hittar du steg-för-steg på det HÄR.



Som sagt; inte speciellt svår att göra. Krävs lite tålamod men det måste man ha när man gör tårtor. Tro mig; jag har fått öva på den delen!!







Lycka till med tårtskapandet!!




Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

4 kommentarer:

  1. Härlig tårta i härliga färger. Älskar dina inspirerande steg-för-steg inlägg!
    Denna tårta påminner mig om en hösttårta jag gjorde för....ja Gud det är väl minst 10 år sen nu, haha:-)
    Iaf då var det samma princip men med löv i höstens färger.

    SvaraRadera
  2. ooo ser riktigt vackert o enkelt ut :)
    ska helt klart testa detta nån gång :)
    tack för alla underbara tips och för att du beskriver stegen på ett så bra steg så man faktiskt förstår!! Du är en stor inspirationskälla :D

    SvaraRadera
  3. Vad enkelt det låter å framförallt jättesnygg tårta!
    Behöver man inte använda nåt så rundlingarna fastnar?

    SvaraRadera
  4. Skulle man kunna använda typ en kork och stansa ut med? Har ingen såndär liten rund form annars. Tacksam för svar! :)

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)