St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

måndag 3 februari 2014

Steg-för-steg på enkel rufflad blomma!


Ja kära vänner, då kör vi ett steg-för-steg till! Denna gången på en enkel blomma som går att göra i många olika storlekar och som kan pryda både tårta och cupcakes!

Verktyg som kan vara bra att ha:
-pincett
-skalpell
-bone tool
-plastkniv
-tandpetare (ej med på bild)
-marsipan/sp

Runda stansar samt silikonform för knappar

Börja med att kavla ut några olika storlekar på blad. Jag valde fyra olika (ja, jag vet- det är bara tre på bilden). Ju maffigare blomma, desto fler blad behövs.

Lägg bladet på ett mjukt underlag så att det är lätt att forma. Ta tandpetaren och tryck försiktigt mot bladet. Rulla den lite lätt fram och tillbaka så att veck uppstår. Du behöver inte rulla hela vägen mellan vecken utan låt det vara ett mellanrum på några mm.

Så här ska det se ut.

På bilden ovan och nedan ser du hur stort mellanrummet ska vara mellan vecken. Tandpetaren ska ligga ner slätt mot bladet, annars riskerar den att göra hål på marsipanen/spn.


Upprepa proceduren på samtliga blad. Lägg dem ovanpå varandra så som på bilden. Du kan fästa dem med hjälp av att pensla lite vatten i mitten på baksidan av varje blad.

Använd formen för silikonknapparna och tryck försiktigt ned en bit marsipan/sp för att få mönstret. Denna biten ska vara i mitten på blomman.

Om du inte har en knappform kan du använda annat köksredskap för att få mönster. Tex en tesil.

Ta en bit marsipan/sp och tryck mot botten av silen.

Då får du ett fint rutmönster. (Syns kanske inte så bra på bilden men testa så får du se att det kan bli fint!)

Lägg den mönstrade knappen i mitten av blomman. Antingen nöjer du dig här eller så kan du forma blomman vidare, se bild nedan.

Använd dig av ett sk Bone tool för att trycka ner blomman och forma den.

Tryck ner en större pärla i fördjupningen som blir.

Vill du så kan du även forma till blomman. Lägg den i en skål och låt den torka till önskad form.

Denna blomman är ungefär lika stor som en handflata. Den går att göra både större och mindre. Variera bladens färger och för den mångfärgad eller strö lite mindre pärlor i mitten. Enbart fantasin sätter gränser!


PS; ni missar väl inte tävlingen som är här på bloggen nu? Där kan ni vinna ett superbra dekoreringsset som man gör vackra sockerblommor med!! 
Vill du också vara med och tävla? Då klickar du HÄR!!



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)