St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 29 mars 2014

Dulce de Leche-Cheescake med skogsbärsmousse och chokladkexbotten!


Ja kära vänner, då har jag experimenterat ihop ännu ett smarrigt recept på ljuvlig Cheesecake.
Denna gången är det Pampas Delis oerhört goda Dulce de Leche som är huvudingrediensen i denna läskande godbit!



Pampas Delis Dulce de Leche är från och med nu MIN favorit bland kolakrämer, utan tvekan! Med sin krämiga och lena konsistens förförde den mig från första smakprovet och jag kan med lätthet säga att jag från och med nu ALLTID kommer se till att ha en burk hemma! För lika god som den är att äta direkt ur burken, ja lika god är den att använda i bakverk. Och jag har redan massor av roliga projekt där denna godsak kommer figurera!

Och inte nog med att den är god; du som köper den underbara Dulce de Leche- är också via ditt köp med och stödjer Hungerprojektet! Bara det gör köpet väl värt!
Är du nyfiken på Pampas Deli? Då kan du läsa mer HÄR.

Cheesecaken du ser på bilderna här och som du så klart får receptet till, består av ovan sagda samt hallon och choklad. Jag menar, kan det någonsin gå fel med de smakerna?
Jag har pimpat den med några smaskiga chokladägg så den passar perfekt till nästa högtid som är Påsk.



Stheavenstreets Dulce de Leche-cheesecake med skogsbärsmousse 

(halverat recept, 15-18 cm form. Vill du göra större så dubblar du helt enkelt receptet rakt av!)
Botten:
150 g Bragokex, chokladöverdragna
35 g rumstempererat smör
ca 50 g mörk choklad med bitar av hallon

Fyllning:
2 gelatinblad
1 ägg 
200 g färskost
1 dl cremé fraiche
3/4 dl socker
2 tsk vaniljsocker
ca 1,5 dl Pampas Delis Dulce de Leche
250 g hallon

Skogsbärsmousse:
ca 150 g blandade bär; hallon, blåbär, björnbär
1.5 dl grädde
2 gelatinblad
2 tsk vaniljsocker
ca 3 msk socker

Dekorering:
 4 Chokladägg (varje ägg delas i två halvor så sammanlagt ska det vara 8 halvor)
Dragerade chokladägg i olika storlekar
8 hallon

Cheesecake -Gör så här:
Mixa kexen tills dess att de är finhackade. Ha i smöret och chokladen och mixa tills det blir finmalt och liknande en smet. Kläm fast ett bakplåtspapper på en form med löstagbar kant, ca 15 cm i diameter. Tryck ut smeten i formen och jämna till ytan.

Skogsbärsmousse:
Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
Koka upp bären tillsammans med vaniljsocker och socker. Ta av dem från plattan och låt dem svalna något.
Krama ur gelatinbladen och lägg dem i bärmoset. Rör runt lite så att de smälter och blandas runt.
Vispa grädden.
När bärmoset svalnat helt vänder du i det i den vispade grädden. Blanda ordentligt.
Låt stå i kylskåp i några timmar tills dess att moussen stelnat.

Fyllning: 
Lägg gelatinet i vatten i ca 5 minuter. Dela ägget i gula och vita. Blanda äggula, färskost, créme fraiche, socker och vaniljsocker samt dulce de lechen till en slät smet. 

Vispa äggvitan till ett hårt skum och rör sedan ner den i smeten. 

Ta upp gelatinbladen och låt dem smälta i en kastrull på låg värme. Låt gelatinet svalna lite och häll det sedan i en tunn stråle ner i ostsmeten.
Vänd försiktigt smeten några gånger tills dess att den blandats.

Lägg ett lager med skogsbärsmoussen ovanpå chokladkexbotten. Jämna till moussen.
Lägg ett lager med hallon i en cirkel längst ut mot formen. Låt nedre delen av hallonen peka utåt mot formen.
Får du hallon över så lägger du dem i mitten av formen.

Häll sedan ostblandningen i formen, över moussen och hallonen och jämna till ytan. Täck över och ställ i kylen i minst 3 timmar.

Dekorering:
Dela chokladäggen och toppa varje halva med ett hallon.
Placera ut med jämnt mellanrun på toppen av cheesecaken. 
Lägg de dragerade chokladäggen i mitten av cheesecaken.
Tada, färdigt!















Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)