St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

torsdag 13 mars 2014

Vad används alla verktyg till och vad heter de?


Ja kära vänner, jag vet att många av er har undrat vad man använder alla dessa verktyg till. Så nu har jag försökt att sätta ihop en liten beskrivning till vad man har varje verktyg till samt vad de heter. 
Samtliga av dem kan användas till blommor och figurer i Flowerpaste, Sugarpaste och marsipan.
Verktyget säljs ofta i set om flera men man kan även köpa dem styckvis. 
Verktyget kan se olika ut beroende på tillverkare. De kan vara i plast eller metall, vara tyngre och lättare, större och mindre.
Beskrivning till varje verktyg står under bilden.

Bone tool
Används till att tunna ut och jämna till kanter på blomblad och blad. Används ofta tillsammans med en skummatta (foam pad) för att forma bladet.

Shell & Bladetool
Verktyget kan användas till att skapa snäckmönster eller mönster. Bladverktyget används till att kapa sugarpaste.

Scallop & Combtool
Combe-änden är idealisk till att trycka ett mönster. Skapa ansiktsuttryck som leende eller sur min samt kroppsdelar som mun, öron, ögonbryn med hjälp av scallop-änden.

Balltool
Ball-verktyget är viktigt för blommodellering. Använd verktyget till att kupa och forma flowerpaste eller sugarpaste, forma blad/blomblad samt frills (volanger). Verktyget är också viktigt till marsipan/sugarpastefigurer och djur. Använd den mindre delen till att göra fördjupningar till ögonhålor och forma tex händer.

Tapered Cones 5/6
Idealisk till att skapa stjärnmönster samt dela blomblad.

Flower/Leaftool
Kallas också Dresden tool. Använd verktyget till att jämna till samt skapa mönster på löv/blad och blommor.

Bulbulous Conetool
Skapa ska frills (volanger) genom att försiktigt trycka verktyget samtidigt som det rullas fram och tillbaks för att forma/skapa en volang. Också användbart till marsipan/sugarpastefigurer.


Serated and tapered conetool

Ännu ett verktyg bra till blomtillverkning. Används också till att skapa mönster och göra håligheter.

Foam pad
Används som underlag när man gör tex blommor för att forma dessa med hjälp av verktygen.
Skumdynan finns i flera olika storlekar och varierar i hårdhet/mjukhet.

Vill du ha info om det exakta setet från Wilton du ser på bilden ovan? Då hittar du det HÄR.

Vill du se lite mer om hur man använder några av dem så kan du även kolla filmen nedan:


Jag använder samtliga av dessa verktyg ofta. Framför allt när jag modellerar! Och jag finner dem oerhört användbara och skulle absolut inte vilja vara utan dem!
Jag är säker på att ni kommer att hitta många fler användningsområden till verktygen än de jag listat här. Tro mig, jag hittar nya varje dag!
Hur jag använder mina kan ni se i flera av mina steg-för-steg som ni hittar länk till nedan:

Hur man gör en Blombladstårta:

Hur man gör en Väsktårta

Hur man målar på tårta:

Hur man gör pärlband och pärlor som tårtdekorationer: 

Hello Kitty:

Herr Nilsson; pippis lilla apa:

Hur man gör Pippi Långstrump

Hur man gör en Teletubbie:

Hur man gör frills (volanger):

Hur man gör rosor:

Hur man gör en enkel och vacker blomma i flera lager:

Hur man gör honungsbin i sugarpaste:

Hur man modellerar en söt nalle:

Hur man modellerar en kalla (blomma):

Hur man gör en påskkyckling:

Hur man gör Bamse

Hur man gör en gerbera:


PS; Du har väl inte missat den trevliga tävlingen som pågår just nu på bloggen? Där har du chansen att vinna presentkort från härliga butiken Baka & Dekorera!!!
Så ta din chans och var med, det tar inte många minuter!
Klicka HÄR så kommer du direkt till tävlingsinlägget!



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)