St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

torsdag 3 april 2014

Steg-för-steg på sött Lejon!





Ja kära vänner, då är det dags för ännu ett steg-för-steg. Denna gången är det då jag tog på mig en liten utmaning att göra lejonet då någon sökte just ett steg-för-steg på en sådan.
Så då kör vi!

Du behöver:
-sugarpaste/marsipan i färgerna gult, svart, brunt, orange, vit

Till lejonets man använde jag en blomstans. Det funkar så klart även att skära ut för hand eller använda annat lämpligt verktyg.

Verktyg som kan vara bra att ha:
-pensel
-en skarp kniv eller skalpell
-ball tool
-plastkniv
-bone tool
-svart livsmedelspenna
-något för att göra fördjupningar med

Börja med att rulla ut formarna för lejonets kroppsdelar; huvud, kropp, armar, ben och svans.
De delar du inte jobbar med för tillfället med plastar du in så länge så att de inte torkar. Torkar de så är de svårare att jobba med.

Gör först den delen som ska vara kroppen. Den ska vara lite smalare längst upp. Lägg tex en pensel på den nedre delen av kroppen och rulla den lite uppåt så att det uppstår en liten utbuktning. Detta är lejonets mage.
På baksidan av kroppen gör du ett litet hål. Där ska svansen fästas. Rulla sedan den avlånga biten som ska vara svansen. Gör den smalare i ena änden- där ska det sitta en liten pälsbit sedan.

Pensla lite vatten i hålet och fäst sedan svansen där. Res upp kroppen så att den står upp och stelnar till lite under tiden som du gör de andra delarna.

Efter det formar du huvudet i formen som på den vänstra bilden ovan. Smalare i toppen.
Använd tex en pensel och rulla den försiktigt över den övre delen av huvudet. På så vis får du formen av lejonets ansikte.

Så här ser det då ut från sidan sett.

Gör två små ögonhålor med hjälp av lämpligt verktyg. Rulla sedan två mindre bollar av den vita spn och tryck fast i hålet. Rulla en större bit vit sp och fäst den som på den högra bilden ovan.

Skär ett litet streck undertill på den större vita biten sp, se vänstra bilden ovan.
Rulla en liten nos av svart sp och gör den V-formar. Fäst på den vita delen med hjälp av att pensla lite vatten på först.
Måla dit pupiller i ögonen och små svarta fläckar kring nosen.

Rulla ut två mindre bollar av den gula spn. Med hjälp av lämpligt verktyg gör du en fördjupning i varje boll. Bollarna ska vara lejonets öron.

Rulla två ännu mindre bollar av den orangea spn. Lägg dem i de gula bollarna.

Använd ett bone tool och tryck ut de orangea bollarna så att de fyller ut fördjupningarna.

Skär av öronen så att du får en rak kant. Denna ska fästas mot lejonets huvud. Pensla lite vatten på den jämna delen av örat och fäst den sedan.

Använd ett spetsigt verktyg och gör en liten mun precis under nosen. Om du vill kan du göra en liten röd tunga och försiktigt fästa den i lejonets mun.

Nu är det benens tur. Forma dem som på bilden ovan. Gör först en liten tass som du skårar med en kniv. Vik upp den mot själva benet och forma därefter övre delen av benet mot lejonets kropp. Se bild nedan.

Fäst benen genom att först pensla lite vatten på änden som ska fästas mot kroppen, sedan trycker du försiktigt fast den. Rulla två bollar av orange sp och platta ut dem. Fäst dem mot undersidan av lejonets tassar.

Nu ska du göra lejonets framben. Forma dem som en avlång bit som är lite större i ena änden. 

Tryck sedan ut den längst ute så att det blir en liten tass. Skåra den som på bilden ovan.

Här ser du benet från sidan sett. Skär av den snett upptill så att du får en bra fästyta. Den nedre delen är alltså tassen.

Fäst frambenen så de ser ut som på bilden. Gör detta med hjälp av lite penslat vatten på fästytorna.

Kavla ut en brun bit sp och stansa eller skär ut manen. Jag valde att använda en blomstans då jag tyckte det gjorde jobbet.

Skåra manen så att den får lite struktur.

Forma en bit brun sp till en liten tofs och fäst den på svansens yttersta bit.


Rulla några små bitar brun sp. Fäst dessa i pannan på lejonet.

Fäst manen bakom öronen och runt om lejonets huvud. Pensla först med lite vatten och tryck sedan försiktigt fast manen.
Du kan behöva lägga något under manen för att staga upp den tills den torkat.
När det gjort det och delarna torkat till lite så fäster du huvudet på lejonets kropp. Jag använder alltid en klubbpinne som jag kör genom figurens kropp och som sticker upp en bit så att huvudet kan fästas på det. Då blir hela figuren stadigare. Du kan även hjälpa till med lite kristyr så att huvudet sitter fast. 
Huvudet ska fästas lite på snedden så att lejonet får lite mer charm ;)



Hoppas du funnit detta steg-för-steg användbart och lycka till med din figur!




Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

  1. Jättesöt!! Du är så duktig och det är så härligt att du delar med dig av så många steg för steg beskrivningar och massvis med inspiration! KRAM <3

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)